Nowoczesne diety – Krótki przegląd

Diety - przegląd diet

Dieta lepszego życia.

W czasach pro live, pro change, pro fit, gdzie duży nacisk kładzie się na nowoczesne i aktywne podejście do życia, powstają coraz to nowe diety wpasowujące się w nowe trendy, stające się nowymi elementami kultury.

Na czym polega dieta lepszego życia?

Jest to dieta fazowa.

Początek diety:

  • I faza – czas trwania 4 tygodnie
    Sposób odżywiania – 3 posiłki dziennie, składające się głównie z warzyw, których nie przyrządzamy na żadnym tłuszczu, produkty pełnoziarniste, gorzka czekolada, odtłuszczony nabiał, ryby najlepiej grillowane, orzechy, chude mięso, owocowe koktajle
    Intensywna aktywność fizyczna
    Cel fazy I – przygotowanie do właściwej diety oraz podkręcenie metabolizmu
    Środek diety:
  • II faza – czas trwania 4 tygodnie
    Sposób odżywiania – podobnie jak w fazie I, organizm jest już w trakcie zmian spowodowanych odzwyczajeniem od szkodliwego pożywienia sprzed stosowania diety, w fazie tej nasze ciało rzeczywiście zaczyna się zmniejszać objętość
    Część końcowa:
  • III faza to odkrywanie jaka aktywność fizyczna najbardziej nam odpowiada plus większa świadomość żywieniowa, włączanie potraw, które najbardziej nam smakują, w tej fazie która powinna trwać do końca życia na trwałe zmieniają się nawyki żywieniowe – brak chęci na szkodliwe produkty.

Ciekawostka:
Dieta jest autorstwa Boba Greene. Wadą tej diety jest jej restrykcyjność, przynajmniej w pierwszych 2 fazach co powoduje walkę z głodem i własnymi ograniczeniami, do tego dochodzą intensywne ćwiczenia fizyczne
zaletą diety jest widoczna utrata wagi

Dieta krok po kroku.

Na czym polega dieta krok po kroku?

Dieta krok po kroku jest dietą odchudzającą, której za zadanie jest wprowadzanie zmian do sposobu odżywiania „krok po kroku”. Nawyki żywieniowe i kulinarne przyzwyczajenia nie są drastycznie regulowane, a wymagają nieco cierpliwości, tak jak potrzebuje tego nasz organizm.

Najważniejsze wytyczne:

Czas trwania diety – 12 tygodni.
Ograniczone porcje – tak
Aktywność fizyczna – tak
Dopuszczalne napoje – herbata, kawa (ewentualnie z niskokaloryczną śmietanką, syntetyczny słodzik), sok owocowy po połowie zmieszany z wodą, dietetyczna cola, 1 kieliszek wina lub 250 ml piwa
dopuszczalne przekąski – pistacje, nasiona dyni, orzeszki ziemne, migdały, łyżeczka masła orzechowego

Krok po kroku, czyli plan dietetyczny:

  • 1 tydzień – zdrowe śniadania – rezygnacja z dotychczasowych szybkich i tłustych posiłków
  • 2 tydzień – zdrowe obiady – ulepszamy dotychczasowe menu o zdrowe pozycje na obiadowej liście
  • 3 tydzień – zdrowe przekąski – podjadamy zdrowo np. orzechy
  • 4 tydzień – zdrowe kolacje – zapominamy o wysokokalorycznych i ciężkich kolacjach

Dopuszczalna liczba kalorii 1300 kalorii, w tym śniadania 300 kalorii, 350 obiad, 450 kolacja, 200 na przekąski.

Wady diety:
konieczność mierzenia porcji
maksymalna cierpliwość i wytrwałość
powolny spadek nadmiernych kilogramów
konieczność konsultacji z lekarzem przed zastosowaniem diety

Dostęp:
do programu można się zapisać poprzez stronę www. changeone. com (pomysłodawca diety J. Hastings)

Dieta zapachowa

Człowiek ma kilkaset mniej wrażliwy zmysł węchu, niż zwierzęta. Niemniej jednak jesteśmy wrażliwi na zapachy, a co za tym idzie – zmysł powonienia możemy wykorzystać również w diecie. Czy jest możliwe, aby dietę móc wąchać?

Główne założenia diety zapachowej:
sytość organizm odczuwa silniej kiedy pochłaniamy nie tylko pokarm, ale i jego zapachowa
przygotowywanie głównie potraw gorących o intensywnych zapachach
wspomaganie diety ćwiczeniami fizycznymi
wąchanie owoców o słodkim zapachu, mięty, zup, kawy, czekolady przed spożyciem
utrata wagi w granicach od 2 do 7 kg
tworzenie ulubionych potraw na podstawie wybranych przepisów, żywienie głównie w domu ze względu na skupienie się na zapachu danej potrawy

Gdzie można znaleźć przepisy ?

Przepisy diety zapachowej można znaleźć na stronie www. scentsationalhealth. com

Nutridieta

Nutridieta przeznaczona jest dla osób, które chcą się odchudzać zdrowo, naturalnie i bezpiecznie. Nutridieta nie jest konkretnym typem diety. Jest usługą, która w ramach wstępnego wywiadu pozwala na ustalenie optymalnej dla nas Nutridiety. Oferowana jest przez firmę o tej samej nazwie. Firma Nutridieta zapewnia dowóz 5 dietetycznych posiłków stanowiących całodzienne wyżywienie.

Zalety Nutridiety:

  • Oszczędność czasu na zakupach i przygotowaniu posiłków.
  • Profesjonalnie przygotowane, urozmaicone posiłki
  • Dostawa gotowych posiłków zawarta w cenie

Minusy:

Minusem stosowania Nutridiety może być jej cena – dzienny koszt diety z dowozem oscyluje w granicy 50 zł. Zatem tygodniowa dieta to koszt ok. 350 zł

Osobom zamieszkującym okolice Katowic i Bielsko-Białej polecamy odwiedzić strony:

Radykalna dieta nowojorska.

Jak sama nazwa wskazuje dieta jest radykalna, co oznacza bezwzględne stosowanie się do wytycznych diety i przestrzegania zasad. Dieta nowojorska przeznaczona jest głównie dla osób z nadmiarem zbędnych kilogramów, które chciałby nie tylko chwilowej poprawy sylwetki. Dieta w swoich założeniach podobna jest do diety soutch beach, tyle że jest jeszcze bardziej restrykcyjna we wszystkich fazach jej trwania.

Na czym polega dieta nowojorska?

Dzieli się na 3 fazy i litery od A do F, będącymi pierwszymi literami produktów zabronionych, na przykład A jak alkohol, B jak bułki, C jak czereśnie, D jak desery, E jak edamer (ser), F jak fossili (makaron) i do tak wyszczególnionych grup przyporządkowujemy odpowiednie produkty z danej grupy.

Czas trwania faz w diecie nowojorskiej.

1 faza trwa do 2 tygodni, w której spożywamy produkty wysokobiałkowe, oprócz produktów mlecznych, produkty zbożowe są wykluczone, dopuszczalne są koktajle proteinowe. Konieczne jest też wykonywanie ćwiczeń fizycznych od 40 do 90 min. dziennie.
2 faza jest fazą w której nadal ćwiczymy ale do jadłospisu dodajemy 1 węglowodanowy posiłek
3 faza powinna być fazą, która trwa całe życie, jest to faza w której osiągnęliśmy wymarzoną sylwetkę i chcemy ją utrzymać

Przeciwwskazania oraz wady stosowania diety nowojorskiej:
problemy zdrowotne uniemożliwiające rezygnację z wielu zabronionych produktów
konieczność wykonywania długich codziennych treningów przy znacznym ograniczeniu produktów odżywczych, które może doprowadzić do osłabienia organizmu
sztywne trzymanie się reguł
osłabienie organizmu, przynajmniej w początkowej fazie diety
dostępność produktów niezbędnych w diecie w popularnych supermarketach

Zalety diety nowojorskiej:
widoczna utrata wagi
wypracowanie nawyku zdrowego odżywiania
dostępność diety poprzez stronę www, tj. www. davidkirsch. com

Nowoczesna dieta „pogromcy cukru”.

Nie od dziś wiadomo, że cukier nie sprzyja zdrowiu i utrzymaniu prawidłowej wagi. Cukier to zabójca dla sylwetki. Insulina musi się nieźle napracować, aby zneutralizować szkody, jakie wyrządza cukier w naszym organizmie. Dotyczy to również osób szczupłych. Cukier jest wszędzie poczynając od produktów zbożowych, poprzez nabiał, dodatki do mięs, a na słodyczach kończąc.

Nadmierne spożywanie cukru może spowodować cukrzycę z którą trzeba się zmagać przez całe życie.

Główne założenia diety – nowi pogromcy cukru
dieta ma za zadanie obniżyć insulino odporność, czyli sytuacji, kiedy nasze tkanki nie funkcjonują prawidłowo w przetwarzaniu cukru przez insulinę
spożywanie tylko „dobrych węglowodanów” – produktów o niskim indeksie glikemicznym, które nie powodują takich skoków cukru w organizmie
nie podjadanie w nocy, gdyż powoduje to pobudzenie organizmu do walki z cukrem, a tym
spożywanie chudego mięsa bogatego w białko
zmniejszenie kaloryczności posiłków
picie odtłuszczonego mleka lub sojowego oraz wody przed posiłkiem

Produkty zakazane:

  • banany, zwłaszcza dojrzałe, jako owoce o bardzo wysokim indeksie glikemicznym, zwłaszcza te bardzo dojrzałe
  • kukurydza
  • ziemniaki
  • buraki
  • ananasy
  • rodzynki
  • arbuzy
  • produkty smażone

Wady i zalety diety pogromcy cukry:

  • widoczny spadek wagi
  • zbawienny wpływ diety na działanie insuliny
  • dostępność produktów w każdym markecie spożywczym
  • widoczne korzyści z diety dla cukrzyków
  • rezygnacja z popularnych i smacznych owoców
  • trudności dla osób lubiących jadać poza domem

Dieta dostępna jest w książce pt. „ Sugar busters. Cut sugar to trim fat” autorstwa Leightona Stewarda.

Dieta na uda i biodra.

Skąd się wzięła dieta na uda i biodra?

Dieta została opracowana przez Rosemery Conley jako dieta bardzo pożądana przez kobiety na kłopotliwe miejsca, gdzie niechciany tłuszcz lubi się gromadzić, zniekształcając każdą ładną sylwetkę. Dieta na uda i biodra jest dietą wyszczuplającą oraz hamującą odruchy niepohamowanego obżarstwa, które przydarza się każdemu z nas.

Co można jeść w diecie na uda i biodra?

Dieta nie narzuca restrykcyjnej rezygnacji z wielu produktów, jak w większości diet. Nie trzeba rezygnować z owoców, które skąd inąd zawierają cukry proste, jednakże ogranicza znacznie spożycie dobrych tłuszczy, co może niekorzystnie wpłynąć na nasz organizm. Dieta dopuszcza również znienawidzone ziemniaki, oczywiście bez tłuszczu oraz większość warzyw. Także owoce są wskazane. Zakazane są natomiast margaryna utwardzona, śmietana, olej, żółtka jaj, orzechy, również avocado i lody, ser, skóra z drobiu. Natomiast nie ma przeciwwskazań co do spożycia pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudego mięsa.

Główne zalety diety:
– brak konieczności liczenia kalorii oraz wydzielania porcji jedzenia, a spożycie produktów oblicza się na podstawie następującego schematu dziennego spożycia poszczególnych produktów
1 szklankę odtłuszczonego mleka
35 dag owoców, w tym grapefruita słynącego z właściwości odchudzających
17 dag białka
140 gramów nisko-tłuszczowego jogurtu

Z wyżej wymienionych wyliczeń bardzo łatwo skomponować menu, przy takich ilościach na pewno nie przekroczą dziennego spożycia kalorii bez konieczności ich przeliczania w skomplikowanych tabelach.
– wszystkie produkty są łatwodostępne we wszystkich marketach
– przykładowe menu można znaleźć na stronie www. grubasy. pl (polski odpowiednik)

Jedną z wad diety, przynajmniej w początkowej fazie jej stosowania to zawartość cukrów prostych w owocach i węglowodany, które w większości przypadków powodują przyrost masy ciała lub niemożność jej obniżenia przy zastosowaniu tego typu diety.

Dieta dopuszcza picie soków owocowych, jednakże w umiarkowanych ilościach.

Dieta supermarketowa.

Twórcy diet prześcigają się w komponowaniu dietetycznych posiłków oraz w wymyślaniu egzotycznych produktów pozwalających pozbyć się nadmiaru niechcianych kilogramów. Tymczasem amerykańskie czasopismo „Good hausekeeping” wypromowało dietę supermarketową, opartą na popularnych produktach ze zwykłego supermarketu.

Co można, a czego nie można jeść w diecie supermarketowej – zalety diety:
– przede wszystkim unika się produktów zawierające puste kalorie i cukier oraz szkodliwy tłuszcz
– dieta opiera się na niskokalorycznych, zakłada spożycie 1200 kalorii dziennie przez około 2 tygodni, aby spadek wagi był widoczny, a organizm po fazie szoku nauczył się zdrowych nawyków
– w kolejnych tygodniach diety trzymamy się produktów niskokalorycznych, niskotłuszczowych oraz wysoko błonnikowych i obniżonej zawartości cukrów
– dieta zakłada ćwiczenia fizyczne, z tym, że dostosowane są one do naszych możliwości fizycznch, płci i wagi
– zaletą diety supermarketowej jest głównie to, że uczy robienia zakupów oraz zawiera dania, które z powodzeniem można zrobić nawet w 5 minut
– zaletą diety jest również to, że mogą ja stosować dzieci – dieta przystosowana jest do wieku, a posiłki nie są trudne do zrobienia i nie wymagają drogich, egzotycznych składników
– o diecie przeczytamy w książce The supermarket diet – autorstwa Sterling Publishing 2007

Dieta slim fast.

Główne założenia diety slim fast.

Dieta slim fast jest oparta na produktach Slim-Fast zawierających odchudzające koktajle oraz specjalne batony. Oprócz koktajli dieta musi być urozmaicona warzywami, owocami i chudym mięsem, a wartość dziennych kalorii nie może przekraczać 1500 kcl. Zabronione są głównie słodycze oraz chipsy, oczywiście słodkie napoje.

Dla kogo jest przeznaczona dieta slim fast.

Na pewno dla osób z zasobniejszym portfelem, gdyż wszystkie koktajle i przekąski należy zamówić ze specjalnej strony www. slimdieta. com, a ponadto należy pamiętać, że istnieje konieczność uzupełnienia diety spożywczymi produktami odżywczymi. Dieta slim fast jest przeznaczona dla osób nie stroniących od aktywności fizycznej. Ale jednocześnie nie sprawi kłopotu ludziom nie mającym czasu na gotowanie.

Czy dieta slim fast jest restrykcyjna ?

Dieta jest w równym stopniu restrykcyjna co inne diety, w zależności od osób je stosujących. Inaczej ograniczenia będzie odbierać osoba, której jest to kolejna dieta odchudzająca do wypróbowania lub pragnąca widoczniejszych rezultatów, niż dają inne diety. A inne wrażenia będzie mieć osoba, której grozi zawał z powodu nadwagi i nigdy nie miała do czynienie z dietami.
W związku z tym, że dieta jest małokaloryczna osoba stosująca się do jej reżimu nie będzie musiała długo czekać na rezultaty. Chudnie się 1 kg tygodniowo, co daje wynik minus cztery kilogramy w miesiąc, idealny wynik dla osób, które trochę się zapomniały i chcą wrócić do formy. Dieta dopuszcza również skrobie, dlatego też nie dla smakoszy ziemniaków będzie to dobra wiadomość.

Comments are closed.